Co to jest dropshipping?

Sklepy internetowe cieszą się coraz większą popularnością. W obecnych czasach coraz więcej osób robi zakupy przez internet, nie wychodząc z domu. Rosnące zapotrzebowanie na e-sklepy stwarza nowe możliwości dla młodych przedsiębiorców, umożliwia rozwój własnego biznesu. Założenie sklepu internetowego nie jest trudne, nie wymaga dużych nakładów finansowych, ale często poważnym ograniczeniem jest brak miejsca na przechowywanie towaru. W takim wypadku dobrą opcją jest dropshipping. Co to jest i na czym polega to rozwiązanie?

Dropshipping – co to znaczy?

Aby sklep internetowy miał szanse na rozwój, ważne jest znalezienie niszy na rynku, pozyskanie klientów oraz dobrej jakości asortyment, w odpowiedniej ilości. Dropshipping to model sprzedażowy, dzięki któremu sprzedawca nie musi posiadać towaru. Jego rolą jest pośredniczenie w sprzedaży i zbieranie zamówień. Towar magazynowany jest w hurtowni lub bezpośrednio u producenta, i to w ich gestii leżą sprawy logistyczne, tzn. pakowanie i wysyłka towaru. Zasada działania dropshipping jest prosta. Wygląda tak:

  • Klient zamawia towar w sklepie internetowym,
  • Dane o złożenie zamówienia przekazywane są do hurtowni (w zależności od rozwiązania zajmuje się tym sprzedawca lub system automatycznie przekazuje taką informacje),
  • Hurtownia paskuje towar i wysyła bezpośrednio do klienta.

Dropshipping można wykorzystać do prowadzenia własnego sklepu, ale nadaje się również do sprzedaży na serwisach aukcyjnych tj. allegro czy OLX. To dobry sposób na zdobycie klientów.

Zalety dropshippingu

Dropshipping to świetne rozwiązanie dla osób, które dopiero rozpoczynają swoja działalność w e-biznesie. Pozwala zyskać klientów i wypromować markę, a przy tym nie wymaga dużych nakładów finansowych. Dropshipping umożliwia pracę w domu, w dowolnym wymiarze czasu. To korzystne rozwiązanie, umożliwiające łączenie obowiązków domowych z pracą. Może być również formą dorobienia do pensji. Pracować można z każdego miejsca w kraju czy na świecie. Dropshipping pozwala poznać preferencje klientów, umożliwia skupienie się w późniejszym czasie na wybranym asortymencie i założenie samodzielnego biznesu. Główne zalety dropshippingu to:

  • Niskie koszy rozpoczęcia działalności – nie trzeba ponosić kosztów wynajmu magazynu, kosztów zatrudniania osób zajmujących się pakowaniem i wysyłką zamówień.
  • Brak konieczności przechowywanie towaru – odpadają koszty wynajmu magazynu, nie trzeba martwić się, gdzie przetrzymać sprzedawany asortyment.
  • Brak konieczności inwentaryzacji – tym zajmuje się hurtownia, która musi dokonać corocznej kontroli ilość towaru.
  • Hurtownia przesyła zdjęcie towarów – klient nie musi organizować oraz ponosić kosztów profesjonalnej sesji fotograficznej.
  • Elastyczność lokalizacji – nie trzeba przywiązywać się do jednego miejsca, z łatwości można zmienić miejsce pracy czy zamieszkania. Hurtownia może znajdować się z zupełnie innym mieście niż właściciel sklepu internetowego
  • Mnisze ryzyko inwestycyjne – w przypadku rozwiązania sklepu, nie trzeba martwić się zbytem towaru.

Słabe strony dropshippingu

Oprócz licznych zalet, dropshipping ma również kilka wad, o których warto wspomnieć. Do głównych można zaliczyć:

  • Problem ze zwrotami – zwroty trafiają do sprzedawcy, ponieważ to z nim klient zawiera umowę kupna-sprzedaży. Hurtownia zgodnie z prawem nie ma obowiązku przyjąć zwrotów. Coraz częściej jednak dostawcy wychodzą naprzeciw sprzedawcom i zgadzają się na zwroty towarów. Warto ustalić to na początku i zawrzeć w umowie.
  • Wszelki pretensje np. za opóźnienie w dostawie, uszkodzenie czy źle zapakowany towar trafiają do sprzedawcy. Aby tego uniknąć, należy wybrać sprawdzoną hurtownie, która nie ma problemu z wywiązywaniem się ze swoich zobowiązań.
  • Zdjęcie produktów – hurtownie wysyłają takie same zdjęcia dla wszystkich swoich klientów, dlatego nie ma tu mowy o unikalności. Podobnie wygląda sytuacja z opisami, które trafiają do wszystkich współpracowników. Utrudnia to zbudowanie marki, wymaga większych nakładów na reklamę.
  • Niższa marża – korzystając z dropshippingu należy się licząc z niższą marzą niż w przypadku posiadania własnego magazynu. Warto wynegocjować jak najkorzystniejszą marżę z hurtownią, warto również obserwować rynek i narzucić taką marże, która przyciągnie klientów, a jednocześnie pozwoli na zarobek.
  • Brak kontroli na procesami logistycznymi i jakością towaru – na te spawy ma wpływ hurtownia, dostawca nie może kontrolować jakości towaru czy procesu pakowania i wysyłki.
  • Duża konkurencja – to poważna sprawa, która utrudnia zdobycie klientów. Warto postawić na reklamę i znaleźć coś, co pozwoli wyróżnić się na tle rynku.

Jak zacząć działać w dropshippingu?

Aby rozpocząć swoją przygodę z dropshippingiem należy założyć sklep internetowy. Można to zrobić korzystając z rozwiązań, jakie oferują oprogramowania dla sklepów internetowych. Warto założyć działalność gospodarczą, ponieważ ułatwia to znalezienie hurtowni, która z która będziemy chcieli nawiązać współpracę. Kolejnym krokiem jest wybór dostawcy i ustalanie zasad współpracy. Niektóre oprogramowania oferują integracje z hurtowniami, dzięki temu można automatycznie pobierać i aktualizować produkty do e-sklepu. W tym momencie można już rozpocząć sprzedaż. Koszty działalności w dropshippingu nie są wysokie. Obejmują założenie działalności gospodarczej, prowadzenie księgowości, opłacanie ZUSu. Należy doliczyć jeszcze opłaty jednorazowe, np. zakup pieczątek, koszty potrzebnego oprogramowania, opłaty na korzystanie z portali aukcyjnych. Sprzedawca musi pamiętać, że jego obowiązkiem jest wystawnie dokumentów zakupu. Można to robić za pomocą kasy fiskalnej lub wystawiać faktury imienne i wysyłać do klienta drogą mailową. Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej hurtowni, która ma szeroki, dobrej jakości towar, dotrzymuje terminów i dba o szybkę realizacje zamówień. Decydując się na określonego dostawcę, należy podpisać umowę, w której zostaną zawarte wszystkie ważne elementy, m.in. rozpatrywanie reklamacji, czas wysyłki, zwroty towarów. Umowa będzie również zabezpieczeniem dla obu stron. W dropshippingu ważną funkcję pełni reklama, dlatego należy podjąć szereg działań, które pozwolą wypromować sklep. Można do tego celu wykorzystać media społecznościowe, kompanie AdWords, SEO, reklamy graficzne w Google czy nawiązać współpracę z blogerami. Możliwości jest dużo, warto wybrać kilka, które pomogą zaistnieć na rynku.

Gotowe integracje z hurtowniami

Gotowe integracje z hurtowniami są bardzo korzystnym rozwiązaniem, pozwalającym zaoszczędzić czas i nawiązać kontakt z wieloma hurtowniami i producentami z różnych branż. Integracja pozwala wyeliminować ręczne dodawanie i opisywanie produktów, które pochłania mnóstwo czasu. Oprogramowania oferujące integracje z hurtowniami zapewniają automatyczną aktualizację cen, zdjęć i stanów produktów. Eliminuje to problem braku towaru, który zakupił klient, pozwala zyskać dobrą opinię i zaufanie klientów. W czasie integracji z hurtownią można dokładnie określić zasady współpracy, formy dostawy towarów oraz częstotliwość aktualizacji. Dobre oprogramowania oferują automatyczną wysyłkę zamówień na adres mailowy hurtowni, co pozwala zaoszczędzić czas, a także przyśpiesza proces realizacji zamówień i usprawnia zarządzanie sklepem.

Dropshipping to ciekawa opcja na założenie własnego biznesu. Warto się nią zainteresować, koszty jej założenia są naprawdę niewielki. Zarobki są zależne od atrakcyjności sprzedawanego towaru, zaangażowania oraz odpowiedniego wypromowania e-sklepu.